tiistai 28. toukokuuta 2013

Vireystila ja muita hienoja sanoja ADD:dg:n jälkeen opittuja..

Oon oppinut tunnistamaan monia seikkoja itsessäni ja oppinut samalla paljon uusia sanoa ollessani ADD vertaistukiryhmissä

Mullahan on aina ollut se, että oon puhtia täynnä heti aamutuimaan mutta siinä klo 10-12 aikaan alkaa tulla väsy eikä saa enää mitään aikasex. Aikasemmin oon aatellut, että oon vaan väsynyt, laiska jne, mutta nyt tajuankin, että seKIN johtuu tästä ADD:sta. Vireystilaa ei vaan pysty ylläpitämään tuon kauempaa.
ADD kuuluu niin sanottuihin neuropsykiatrisiin sairauksiin. ADD on tarkkaivaisuus ja keskittymiskyvyn häiriö, joka johtuu aivojen välittäjäaineidein toimintahäiriöstä. Välittäjäaina toimii vähän normaalia hitaammin,joka aiheuttaa henkilöillä vireystilan laskemista. Tämä puolestaan vaikuttaa tarkkaivaisuuden ja keskittymiskyvyn säätelyyn.
Hankaluutena on tiedon suuntautuminen vääriin asioihin, tiedon käsittelyssä on vaikeuksia ja omaa toimintaa on vaikea suunnitella ja toteuttaa. Käyttäytyminen voi olla vetäytyvää, esim. nuori tai lapsi voi vaipua omaan maailmaansa. Työskentelyn aloittaminen on monesti vaikeaa ja se on hidasta. ADD ei aiheuta väkivaltaista käyttäytymistä, mutta ahdistus ja pelot ovat yleisiä tuntemuksia. (Myllykoski ym.2000, 14.)
Tarkkavaisuushäiriöön voi liittyä muitakin oireita; kielellisen kehityksen pulmia, hahmottamisvaikeuksia sekä lukivaikeuksia. Nämä voivat olla seurausta häiriön aiheuttamista kokemuksista eikä häiriön aiheuttamista oireista. (Myllykoski ym.2000, 14.)
ADD johtuu suurimmilta osin ( 80%) perinnöllisistä tekijöistä ja 20% raskauteen ja synnytykseen liittyvistä tekijöistä:  keskoisuus , yliaikaisuus tai hapenpuute synnytyksen aikana. ADD ei parane, mutta oireita voidaan lievittää. (Huotari ym.2011,87). 

Oireita aikuisella: 

Matala keskittymiskyky
juuttuminen, ajatusten harhailu
asioiden aloittamisen vaikeus
kommunikaatio- taidot heikot sosiaalisissa tilanteissa
toiminnan ja ajankäytön suunnittelemisessa on vaikeuksia
opiskelussa oppimisvaikeuksia
nukkumisvaikeuksia. 

Oireita nuorella:

Keskittymiskyvyn vaikeuksia ja tarkkaavaisuuden pulmia
Ohjeiden noudattamisen vaikeus
Tehtävien aloittamisen, suunnittelun ja valmiiksi tekemisen vaikeudet
Hajamielisyys ja unohtelu
Vaikeuksia tulkita muita ihmisiä sosiaalisissa tilanteissa. (Myllykoski ym.2000, 13.)

Nuoruus on suuri muutosvaihe ihmisen elämässä. Nuoren pitäisi tehdä päätöksiä oman elämänsä, koulutuksensa ja tulevaisuutensa suhteen. Epäonnistumiset näiden päätösten suhteen voivat aiheuttaa ahdistusta tai masennusta.
Tarkkaavaisuushäiriö on vaikuttanut nuoren minäkuvaan ja itsetuntoon. Nuori voi nähdä itsensä huonompana kuin ikätoverinsa. Huono itsetunto aiheuttaa sosiaalista arkuutta ja pelokkuutta. Oppimistilanteet tuntuvat hankalilta eikä nuori näe todellisia kykyjään oppijana. Aikuisen tuki ja turva on edelleen tärkeää, jotta nuori voisi tuntea omat kykynsä ja vahvuutensa edetessään elämässään itsenäisempään vaiheeseen. (Myllykoski ym.2000, 17.) 

Oireita lapsella:

Keskittymiskyvyssä puutteita
Levottomuutta, rauhattomuutta ja liikehdintää
Ihmissuhdevaikeudet
Epäsosiaalisuus, viihtyy yksin tai ikäistään nuorempien lasten kanssa.
Rutiinien tarve, reagoi voimakkaasti muutoksiin.
Ohjeiden ymmärtäminen on vaikeaa, mikäli useampia ohjeita samanaikaisesti

Lapsella voi olla vaikeuksia hahmottaa annettuja ohjeita mm. ryhmätilanteissa. Tähän voi vaikuttaa tarkkaavaisuuden säätelyn pulmat ja annettujen ohjeiden muistamisen vaikeus sekä ryhmän koko sekä ympärillä olevat ärsykkeiden määrä.
Tehtävän ohjeiden pilkkominen pienemmiksi kokonaisuudeksi auttaa ymmärtämisessä. Mikäli tähän ei saa ohjausta ja apua, lapsi kokee ahdistusta ja turhautumista. Tavoitteet voivat olla korkealla, oma tekeminen esim. askartelussa ei välttämättä vastaa sitä tasoa mitä lapsi itseltään odottaa. Tämä aiheuttaa huonommuuden tunnetta ja jumiutumista tilanteeseen.
Lasta voi tukea ennakoimalla ohjattua toimintaa, selvittämällä ohjetta pienimmissä osissa ja kertoa suunnitelman kuinka toiminnassa edetään. (Honkalampisäätiö 2011.) 
http://add1.suntuubi.com/ 
 ADD/ADHD-lasten (ja aikuisten) aivojen välittäjäaine toimii hieman normaalia "laiskemmin" ja aiheuttaa alhaisen vireystilan. Välittäjäainetta tarvitaan hermoimpulssin siirtymiseen aivosolusta toiseen. http://lambda.nic.fi/~add/mom/
päiväaikaiset, sinänsä normaalit vireystilan vaihtelut saattavat olla tavallista voimakkaampia, joskus jopa lamaavia. http://xn--pivitee-5wa.fi/mita-adhd-on/mika-on-add/
adhd  taitaa olla yleisin aivojen häiriö. Se helposti sekoitetaan laiskuuteen ja teeskentelyyn, mutta oikeasti se taitaa olla sukua narkolepsialle, jossa ongelmana on vireystilan säilyttäminen. Vain itseään kiinnostavat asiat pitävät mielen virkeänä ja hereillä. Heti jos joutuu käsittelemään tylsiä asioita, nukahtaminen on lähellä. ADHD:ssä aivot taistelee nukahtamista vastaan ja väkisin ajatus menee sinne mikä kiinnostaa, jolloin ongelmana on vakava keskittymisen häiriö. Muistan kouluaikoina kuinka monesti minulle huomautettiin huolimattomuusvirheistä. Pahimpia aineita olivat matematiikka ja historia, jolloin keskittyminen oli kiven takana ja tarvitsin tukihenkilön preppaamaan kokeisiin, jotta pääsen edes läpi. Sain hyviä numeroita preppauksen jälkeen mutta jos ne jäi väliin, tulos oli huonoin mahdollinen. Se tunne minkä pakottaminen asiaan joka ei kiinnosta, saa aikaan, on lähellä tuskastunutta itkua. http://keskustelu.suomi24.fi/node/8835046

Että jospa annan itselleni sitten luvan "laiskotella" loppupäivän, kun ei tekemisestäkään mitään tule :)
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti