lauantai 4. toukokuuta 2013

Tänään saatiin paljon aikaan :)

Levitettiin hiekat etupihalle, vähän jätin hiekkaa että saa laittaa kuoppiin mitä syntyy väkisinkin kun uudessa pehmeessä maassa ajaa autolla ja sateiden myötä myös, purettiin se ns autotalli/katos/mikäliekyhäelmä ja pilkottiin ja pinottiin saman tien, istutin noin 15 vaahteran tainta, osan sinne "pellon perälle" ja sitten oman vaahterakolmikkoni, eli kolme kolmen vaahteran nippua lähekkäin, jos ne siitä alkaa kasvamaan voi tulos olla mielenkiintoinen, myös yhden vaahteran tein kolmesta taimesta palmikoimalla, mutta se täytyy palmikoida uudestaan ja sitoa paremmin :D
PS irrotin eräänä päivänä sidokseni jotka laitoin siis syksyllä 2011, eli siis sitosin puiden pikku oksia oudoiksi koukeroiksi ja ideani oli pitää niitä vuos siinä ja päästää vapaaksi ja toivoa että ne jää koukeroilleen ja kasvaa koukeroisiksi puiksi :D Ainakin ne jäi koukeroiksi, saa nähdä jääkö ne niin kun ne kasvaa :)





Mä liityin fabossa adhd vertaistukiryhmään vaikkei mulla adhd:ta olekaan vaan add, mutta nehän on melkeen sama asia ja ryhmässä päivän oltuani on kuin oisin astunut uuteen maailmaan, maailmaan missä keskittymisongelmaista ei syytetäkkään laiskuudesta, masennuksesta, saamattomuudesta, muistamattomuudesta, tuulipäisyydestä (tää on mun oma sana englanninkieliselle sanalla AIRHEAD joksi itseäni usein kuvaan) jne ja neuvottiin pyytämään lapsillekin neuropsykologiset tutkimukset ennen kuin nielen mitään tavis psykologien antamia masennusdiagnooseja ja niin aijonkin, tytär itsekin tunnistaa add oireita itsessään ja jos pojankin isällä on adhd ja minulla add ja hyperkineettinen häiriö niin miksei pojallakin vois olla, en nää hänessä mitään masentunutta, toki hän on herkkä ja on aina ollut, mutta niin olen minäkin eikä se nyt kyllä mitään masennusta ole, en kyllä 8v pojalle niele masennusdiagnoosia ihan yhden lekurin sanojen perusteella, en sitten millään!


Ihmetyttää se "kaikki on äidin syytä"-tyyli muutenkin, ok, olen ollut HUONO ÄITI, todellakin, mutta mulla on silti ollut perusperiaatteet mistä en ole joustanut; ei alkoholia lasten nähden, ei uusia isäpuolia, ei hämäriä kavereita ramppaamassa kodissa, ei väkivaltaa, nämä on ne PERUSASIAT jotka hyvin monelta suomalaiselta lapselta puuttuu, on isin ja ehkä äidinkin perjantai juopottelua ja yh:lla on usein niitä äijiä siellä tyyliin joka viikko uus isäpuoli jne, nämä asiat päätin itselleni sillon kun jäin yksin enkä ole niistä lipsunut enkä lipsu. Se on tosi, että oon vanhempana ollut erittäin joustamaton, it's my way or the highway-tyylinen, tämän olen perinyt isältäni kaiketi, onneksi edes nyt tajuan alkaa muutamaan sitä kierrettä, isäni taas on sen perinyt omasta kodostaan, hänellä oli varsin ankarat joustamattomat ja ilkeät vanhemmat, mutta tuskin kaikki mun lasten ongelmat johtuu siitä, että äiti on ollut joustamaton? Varmaan moni johtuu myös siitä, että äiti sairastui masennukseen tyttäreni ollessa 5v ja olen vasta nyt kun tyttö on täyttänyt 15-16 alkanut voimaan paremmin, tai todella hyvin etten sanois, sillä on varmasti ollut suuri merkitys, mutta ei masentuminen ole ollut mun syytä, en mä kävellyt kauppaan yhtenä päivänä ja ostanut itselleni yli kymmenen vuotta masennusta, se tuli ehkä monen asian summana, mutta itse näen suurimpana syynä epäonnisen parisuhteen missä mut tukahdutettiin täysin, mun vapaus vietiin, mun oma tahto ja omat ystävät vietiin, mua pahoinpideltiin, mut alistettiin ja muokattiin joksikin sohvalla möllöttäväksi lääkkeistä höhlääntyneeksi tahdottomaksi elämänhaluttomaksi ällöksi kunhan olin kotona ja kunhan olin hänen. Kukapa ei masentuis, varsinkin jos on ehkäö perinnöllistäkin taipumusta siihen? En kyllä vannoisi enää siihen mitöä aiemmin olen luullut, että mulla on, ehkä se kaikki on tätä add-liitännäistä sittenkin vaan, kun ei ne lääkkeetkään ole auttanut ja mulla on oikeesti 10v aikana kokeiltu KAIKKI. 
Ehkä oon myös sellanen  herkkä ja vapaa sielu, mun pitää saada olla jan tehdä vapaasti mitä haluan, toisen komentelu ja alistaminen tukahduttaa mut hyvin nopeasti ja oonkin mun psykologille sanonut, etten voi alkaa enää parisuhteeseen koska parisuhteessa masennun ja se on tosi, parisuhteessa on pakko ottaa toista huomioon, on pakko suunnitella yhdessä ja joustaa, on pakko kysyä sopiiko sulle tänää talkoot, sopiiko sulle että tänään ruuaksi sitä ja sitä, sopiiko sulle että mennään kesällä laivalle jne, ja vastaus on kumminkin, ei sovi, ei oo rahaa jne huoh, mun herkkä sieluni ei kestä tollasta, mun pitää saada mennä ja tehdä mitä haluan millon haluan ja ilman että siihen kukaan puuttuu.


2 kommenttia:

  1. Vanhempien syyttämisestä yritetään päästä kovasti eroon. Tosin se on vaikeampi nakki, koska erityisesti äitiä pidettiin vuosikausia syypäänä kaikkiin ongelmiin.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista, joo, oon huomannut saman, että se ensimmäinen syytös osuu aina äitiin, ja näin oon kuullut tosi monelta joillaon erityslapsi/lapsia, niin ensinnä on syytelty äiti ja sitten vasta alettu tutkimaan, että mistähän se oikeasti johtuu.

    VastaaPoista