torstai 6. kesäkuuta 2013

Puutarhassa terapiaa..

Kävin taas vähän multaamassa kynnenalusia ja tulipas taas hyvä mieli <3
Eilen otin muutaman räpsyn puutarhassa, tässä ekana ojanpohjalta löytämäni Akileija, viime vuonna se näytti lähinnä kuolleelta, mutta on eloisa tänä vuonna vaikka siirsin sen keväällä uuteen paikkaankin, tai ehkä se oli juuri syynä eloisuuteen :D




Muistelen, että taisin  ostaa tällaisia siemeniä viimevuonna, ainakin näitä kukki likakaivon vieressä, nyt myös iltapuutarhassa, joka siis tuli puuvajan taakse siivottuani sen ja löydettyöni sielä koko tonti parasta maata ja aurinkoisimman paikan :)



Mummun ja Papan vanha kärrynpyörä, sain sen mun isältä, vähän se on laho, mutta ei se haittaa..
Siirsin siihen pari syysasteria ja kärsimyskukan sekä jotakin siemeniä:



Tämä alue oli siis muutaman latvaksat jo katkenneen lahon puun koti sekä valtava kaatopaikka, täältä löytyi tiiliä, Porin Matti ja kaikkea rakennusjätettä, roskaa ja shaissea mitä nyt vaan voi kuvitella, kaadettiin puut pois vaarantamasta sähkölinjoja sekä taloa ja raivattiin roskat ja paskat pois ja sieltä alta paljastuikin muhevaa multaa ja aurinko paistaa rinteeseen lähes koko päivän ja on näin mielestäni koko tonti kaunein ja paras kukkamaa


Viime syksyinen vesiputken veto toi mulle puuvajan taakse muutamia isoja kiviä, mitä en saa siirrettyä minnekään, joten kivien väliin tuli myös kukkamaat, siirsin yhden hapsun tuota mainion kaunista heinää joka leviää "kuin rutto" ja laitoin Akileijan ja jonkun muun siemeniä


Tämä vielä myös puuvajan takaa eli "iltapuutarhasta". Tuo tiilikasa ei ole mikään roskakasa vaan poikani tekemä ötökkähotelli ;)



Taaempana näkyy mun kahvilapuutahra, puupölkyt ovat puista jotka tuosta kaadettiin ja nyt niissä voi istua ja nauttia ilta-auringosta






Tätä täällä kans kasvaa villinä pisin pihoja, koitan siirrellä tänne mun iltapuutarhaan aina välillä kaikkee kivaa, mä tykkään eniten villikukista ja oiskin kiva jos ajanmittaan sais tehtyy jonkun kukkamaan ihan täyisin villikukista :)



Puuvajan seinusta on suijaisa ja lämmin paikka ja istutin sinne mansikkamaan, siinä on myös kolme paprikan tainta ja muutama ilmasipuli


Meillä ei taida oman maan mansikkaa ehtiä tänä vuonna tulemaan ollenkaan ja vanhat mansikan taimet vienkin tänään Saloon kun olen ne ja muutaman raparepenin (oikeesti tuohon tuli kirjoitusvirhe, mutta tuo sana näyttää niin kivalta, että taidan ottaa sen käyttöön mun muutenkin eriskummalliseen sanavarastooni, raparepeni on siis raparperi ;) ) lahjoittanut vanhuksille virikepuutarhoihin :)

Tästä lähi mädäntyneet kaapit jotka oli talon sisältä roudattu ulos ja tilalle tuli ryytimaa, eikös ryytimaa ole sellainen missä kasvaa syötävää? Tässä on salaatteja, maissiaja tomaattia


Maissi


Salaatti


Tässä on talon seinustalta esiin ekana pilkistänyt kukkamaa, silloin kuin muutin tänne niin piha oli pahasti villiintynyt niinkun joku saattaa muistaa kuvista mitä aikaisemmin oon joskus laittanut, oli vaikeeta nähdä kaikkie heinät, nokkosten ja muun kasvuston alle mitä missäkin oon joskus kasvanut, mutta tämä talovierus kukkapenkki oli selkeesti erotettavissa ja siinä kasvaa edelleenkin sitä mitä siinä kasvoi kun muutin, jotakin siemeniä olen itekin laittanut, mutta semihuonolla menestyksellä.



Tässä on taas näitä mun löytöjä, eli paskakaivojakin löytyi lopulta kaksi kappaletta ekan yhden sijaan ja siinä ympärillä oli tottakai todella muhevaa hyvää kukkamaata jotenka miksi pitää rumia paskakaivoja pääosassa kun voi ympärille tehdä kauniin kukkapnekin ja kaivot jääkin sivuosaan.
Viimevuotiset siirretyt sekä siemenestä istutetu siinä kasvaa ja kukkii edelleen, jotakin uusia siemeniä laitoin tänä vuonna ja ajatuksena laajentaa kukkamaata kattamaan isompi osa tuosta rinteestä


Kengät muuten löytyi puuvajan takaa sekä kaikki noi ruostuneet työkalut mistä oon itse hitsannut tuon piippua polttelevan ruoste-ukkelin joka siis tukee mun tänä keväänä istuttamaa Moskova-ruusua.


Leikkimökin edessä on tyttären kukkamaa ja sinne istutettiin tällainen Piilu:


Ruusuja kasvaa pisin nurmikoita kans villinä, koitan niitäkin siirrellä aina turvaan jonnekin




Kolme Pähkinäpuuta



3x3 vaahteraa



Tämä on työnalla


Ja eilen bongasin Töyhtiksen:





























Ei kommentteja:

Lähetä kommentti