torstai 4. heinäkuuta 2013

Oman työnsä hinnoittelu on maailman vaikeinta

Miksi omasta työstä hinnan ottaminen saa aikaan pahan mielen ja huonon omantunnon? Enkä ole ainoa. Olen kuullut muutamilta kanssayrittäjiltä samaa säveltä, ei kehdata ottaa kunnon hintaa tehdystä työstä :(

Mä oon tässä kuvaajaurania aikana tehnyt ja luvannut tehdä kuvauksia ja muita hommia niin halvalla hinnalla, ettei sillä rahalla saa edes täyttä ruokakassia kaupasta, olen ajanut satoja kilometrejä ja tehnyt tunteja työtä väineillä jotka maksavat enemmän kun mä tienaan vuodessa ja saanut siitä korvaukseksi lähinnä hyvän mielen, tai kuvien käsittelyvaiheessa pahan mielen. Tunti tolkulla kuvien vääntäminen säätäminen ja rukkaaminen minimaalisella palkalla on saanut itkun irti musta useampaan kertaan kun hymyn.

Muut valokuvaajat ovat moittineet mua siitä, että teen kaiken niin halvalla, mulle on myös sanottu, että multa puuttuu valokuvaajan ego. Itse olen ajatellut, että vailla koulutusta mulla ei ole oikeutta ottaa kunnon hintaa ja etten ole riittävän hyvä. Kuviani ei ole kuitenkaan koskaan moitittu, kerran sain rakentavaa palautetta yhdestä näyttelystä jonne toimitin näyttelytilan vuokraajan toivomaa materiaalia, en niinkään mitä olisin itse halunnut tuoda näytille. Siellä oli pari kuvaa joissa oli valokuvausteknisiä virheitä. Oli keskipainoitteisuutta ja liian kirkasta kohdassa johon se ei sopinut. Maksavat asiakkaat eivät ole koskaan olleet tyytymättömiä tai edes "vain ok" he ovat aina olleet enemmän kuin tyytyväisiä, niin laatuun kuin määrään kuin antamaani työpanokseenkin, ainakin ovat hyvin esittäneet asian niin.

Mun on kauan pitänyt laittaa hinnasto mun sivuille. Pääasiassa itselle muistutukseksi, että kun asiakas kysyy hintoja niin sanon kunnon hinnan enkä hetken mielijohteesta ja ujoudesta liian halpaa joka alkaa jälkeenpäin harmittaa. Mä tuppaan aina unohtamaan, että välineetkin maksaa. Tietokone itsessään on sellainen tehomylly, että kovemmatkin pelikoneet kalpenee rinnalla ja tällaisen hankintahintaan mulle menis useampi kuukausi säästää rahoja. Ohjelmat ei nekään ilmaisia ole, kuvankäsittelyohjelmat ovat aivan mielettömän kalliita. Kamera maksaa. Putki maksaa. Jalusta maksaa. Suotimet maksaa. Kameran vakuutus maksaa. Kuvauskohteeseen ajaminen maksaa. Ajouneuvo maksaa. Verotkin pitää maksaa! Sähkö maksaa. Netti maksaa. Yrityksen ylläpito maksaa. Kaikki maksaa. Aikakin maksaa. Ja työ on aikaa. 

Tänään näin kovan vaivan ja tein loppuun mun hinnaston. Etsisin hirveän määrän vastaavia hintoja sekä katsoin mallia journalistiliiton ohjeista sekä muilta ammattilaisten käyttämiltä ohjesivuilta. Olen todellakin tehnyt kuvauksia murto-osan hinnalla mitä olisi pitänyt.


Tänään on ollut hankala päivä muutenkin. Mulla on varmaan joku PMS ja sen kyllä huomaa. Monta asiaa mennyt totaalisen pieleen ja moni asia jäänyt vaivaamaan. Kiirekin ollut. Pitää valmistella Turun näyttelyä jonne teeman valinta on ollut äärimmäisen haastavaa. Nyt on teema ja sillä mennään, toivottavasti se on kiva katselijankin mielestä :)

Puutarha kärsi taas kuivuudesta, ei ole ollut aikaa kastella :/ Ruusussa oli jo kukka ja pari nuppua, pakotin itseni järjestämään aikaa ja kuvaamaan sen, pikaisesti, kuten jäljestä näkyykin :D
Kärsimyskukkakin oli tehnyt 7 nuppua!!! SEITSEMÄN!!!!! Se kukka selvästi viihtyy uudessa kasvupaikassaan ulkona <3


Huomenna jatkuu kiirekin taas, on tänäänkin kiire ollut, siivosin ja tein töitä koneella, huomenna vasta kiire onkin, tytöllä on se tatskanäytös ja se on varmasti kireenä ku viulun kieli, musta puhumattakaan :D En tiedä kumpaa jännittää enemmän, häntä vai mua :)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti