tiistai 16. joulukuuta 2014

Itsetunto ongelmat

Jooh, eilen "jouduin" bloggaamaan hätäpäissänä mun fb profiiliin kun mies nukku yövuorouniaan tietokoneen kans samassa huoneessa enkä halunnut häiritä, mutta lupasin kopioida bloggauksen  myöhemmin tänne, joten tässä se tulee:

Mun tekis mieli kirjottaa mun blogiin... No tietenkin just sillon kun mies nukkuu yövuoron jälkeisiä unia.. No mä kirjotan tähän sit ja kopsaan myöhemmin blogiin...
Tiättex mitä on itsetunto ongelmat? Ne on sellasia kun joku jatkuvasti kokee olevansa huonompi, tyhmempi ja rumempi ku muut, silleen ku mä koen jatkuvasti. Kyl mä oon kuullut kamuilta ja muilta etten oo ruma tai tyhmä tai kauheen huonokaan, mut tiedän myös et kamut ja muut vaan sanoo niin koska niiden "kuuluu". Mulla on taas joku huonommuuskausi menossa ja haluisin jollakin tavalla saada tietää etten oo tyhmä, huono ja ruma, niimpä mä kuluttelin aikaa todella typerällä tavalla, eli kävin kyttäämäs mun miehen exien profiileissa. No mitä se muka auttaa? En tiä. Huonommaksi vaan tunsin itteni. Kai mä aattelin et jos ne ois rumempia kun mä ni mulle tulis itelle parempi mieli? Sen sijaan tuli kurjempi  Mä haluisin niin kovin olla niinkun muutkin. Fiksu ja nätti ja hoikka ja sosiaalinen ja rohkee ja kaikkee ihanaa. Mä oon aina ollut jotenkin erilainen, mä en oo ikinä kuulunut niihin suosittuihin tai älykkäisiin tai menestyviin, mulla ei oo ikinä ollut mitään ihmeellisiä lahjoja, mä oon kaikessa ollut vähän keskivertoa surkeempi, mulla on aina ollut heikko itsetunto ja mä oon onnistunut periyttämään sen myös mun molemmille lapsille. Mä tajusin just viikonloppuna miksi mä oon ollut aikasemmin niin huono pelaamaan ja leikkimään mun lasten kanssa, munkaan kanssa ei oo oikein kukaan koskaan pelannut tai leikkinyt. Muutaman kerran oon saanut äitin kanssa pelata Monopolia mut muita pelejä en muista. Enkä muista, että mun kans ois käyty pulkkamäes tai luistelees tai marjametsäs tai sienes tai telttailees tai retkel tai missään mis muut vanhemmat käy lapsineen. Mun lapsilla on kummallakin todella heikko itsetunto, se luo paljon ongelmia jokapäiväseen elämään ja kanssakäymiseen ikätovereiden kanssa, oon tajunnut, että se voi johtua siitä, että vanhempi tavallaan torjuu lapsen sillä, ettei puuhastele lapsen kanssa yhdessä. Mä oon nyt koittanut opetella tätä mulle lähes vierasta toimintatapaa, nuoremman kohdalla vielä ehtii vähän korjata tekemiään virheitä mut vanhemman kohdalla on hankalampaa koska hän asuu jo omillaan, mä oon huomannut nuoremman kohdalla ihan silmissä miten yhdessä pelaaminen vaikuttaa positiivisesti häneen ja oon itekkin iloinen yhdessä vietetystä ajasta. Mutta millä mä voisin korjata omat itsetunto ongelmani? Kai ne seuraa aina mukana, putkahtaen epäterveillä tavoilla pintaan aika ajoin...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti