perjantai 19. huhtikuuta 2013

Kuvankäsittely terapiana

Mä testailin tänään Kamera-lehden artikkelista innostuneena ilmaista Android appsia nimeltä Snapseed, sillä tuli kännykän näytöllä katottuna ihan kivaa jälkeä ja mua ilostutti, että pääsen käsittelemään kuvia vaikka tietokone onkin korjaamolla.

Kamera-lehdessä oli mielenkiintoinen juttu missä kerrottiin, että muutama kymmenen vuotta sitten kukaan ei kehdannut kutsua itseään valokuvataiteilijaksi vaan taidevalokuvaus oli harrastus. Valokuvalla oli taiteen muotona hyvin vähän arvostusta. Huih. Mä ainakin tykkään kutsua itseäni valokuvataiteilijaksi vaikkei mulla olekaan mitään taiteilijan koulutusta. Mä uskon, että taiteelliseksi synnytään. Toki kaiken voi myös opetella koulussa, mutta kyllä taide tulee sydämestä! Onhan se hyvä kuitenkin kehittää taitoaan, tuskin siitä mitään haittaa on, tietty oma näkemys voi kärsiä kaiken maailman "taiteen säännöistä", kuten mulla mielestäni kun aloin liikaa metsästää kultaisen leikkauksen säännöillä otettuja kuvia, nyt olenkin koittanut ottaa tarkoituksella keskipainotteisia kuvia, ihan vaan siksi koska haluan nähdä mihin kohde parhaiten sopii enkä laittaa sitä sinne minne säännöissä käsketään :-D

Olen tutkiskellut muutamien maaimalla kuuluisien valokuvataiteilijoiden töitä ja kyllä hekin rikkovat valokuvauksen sääntöjä ihan törkeästi, mutta esteettisesti ajatellen kyllä loistavan onnistuneesti, miksi siis muidenkaan pitäisi, ainakaan orjallisesti, noudattaa sääntöjä?

Kuvat alla on otettu Asus Padfone kakkosella jossa on huomattavasti törkyä linssin sisäpuolella ja käsitelty ilmaisella Snapseed ohjelmalla, suosittelen iLuurin tai Androidin käyttäjiä lataamaan sen, se on paras ohjelma tähän mennessä ja olen testannut "muutaman" ;-)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti